مقالات عمومی

انواع میوه خشک کدامند؟

انواع میوه خشک کدامند؟

انواع میوه خشک کدامند؟

در این مقاله قصد داریم شما را با میوه‌های خشک‌شده‌ی مختلف آشنا کنیم. میوه خشک میوه‌ای است که تمام آب درون خود را با روش‌های مختلف خشک کردن از دست داده است؛ یعنی بخش اعظم بافت مایع میوه خشک بر اثر حرارت تبخیر شده و تنها بخشی از رطوبت میوه خشک باقی مانده است. برای اینکه یک میوه را خشک کنیم باید آن را به روش‌های مختلف فشرده و منقبض کنیم.

کشمش پرمصرف‌ترین میوه خشک در جهان است و رتبه‌های بعد از آن خرما خشک، آلو خشک، انجیر خشک و زردآلو خشک است. این روزها می‌توانیم به راحتی در خانه میوه مورد نظر خود را خشک کنیم و یا حتی خرید اینترنتی میوه خشک انجام دهیم. قیمت میوه خشک بستگی به نوع میوه، فصل چینش، میزان تازگی و چند عامل دیگر بستگی دارد. در ادامه انواع میوه خشک را توضیح خواهیم داد.

انواع میوه خشک
۱. میوه خشک استوایی
این دسته را می‌توان میوه خشک لاکچری نامید! چرا که همه آن‌ها وارداتی هستند و طبیعتا این روزها هم گران‌تر از همیشه هستند. از معروف‌ترین آن‌ها جک‌ فروت خشک (یا ژاک فروت)، انبه خشک، آناناس خشک و موز خشک هستند. جک فروت به طور مشخص در آسیای جنوب شرقی و هند می‌روید و طعمی بین آناناس و موز دارد و نماد ملی بنگلادش است.

مهم‌ترین خواص جک فروت خشک عبارتند از خاصیت ضد سرطانی، کاهنده کلسترول خون و مناسب بودن برای لاغری و کاهش وزن. امروزه انبه، آناناس و موز هم در ایران اغلب در استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان کشت می‌شوند. هر چند واردات آن هم صورت می‌گیرد.

۲. میوه خشک ارگانیک
محصولات ارگانیک امروزه طرفداران پروپاقرص خود را در بازار دارند. ایده اصلی تولید این محصولات، استفاده نکردن از مواد شیمیایی در تولید است. میوه‌ی‌ خشک نیز می‌تواند به صورت ارگانیک تولید شود. به این معنا که در فرایند تولید آن، از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود (حتی زمانی که میوه تازه آن در حال تولید است). در تولید خود محصول نیز از هیچ ماده شیمیایی اعم از تیزاب استفاده نمی‌شود.

انواع میوه‌های خشک شده با بیشترین پروتئین و کالری
۱. سیب خشک
در یک لیوان سیب خشک حدود ۲ گرم پروتئین، ۲۰۸ کیلو کالری و ۷ گرم فیبر وجود دارد که برای دستگاه گوارش و هضم غذا بسیار خوب است. سیب خشک برای کاهش وزن و تنظیم فشار خون و تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز مناسب است.

۲. زردآلو خشک
در یک لیوان زردآلو خشک تقریبا ۵ گرم پروتئین، ۹ گرم فیبر و بیش از ۳۰۰ کیلو کالری انرژی وجود دارد و همین‌طور حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و آهن نیز است. زردآلو خشک برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش وزن و تعادل فشار خون نیز مفید است و به علت دارا بودن ویتامین A برای تقویت بینایی چشم‌ها نیز عالی است.

۳. گلابی خشک
در هر لیوان گلابی خشک ۲ گرم پروتئین، ۴۷۰ کیلو کالری و ۱۴ گرم فیبر وجود دارد. این خشکبار به علت بالا بودن میزان پتاسیم بالا، برای متعادل شدن فشار خون مفید است و همین‌طور برای استحکام یافتن استخوان‌ها و بهبود دستگاه ایمنی بدن نیز مناسب است.

۴. هلو خشک
در هر لیوان هلوی خشک تنها ۱.۵ گرم پروتئین و ۳۸۹ کیلو کالری انرژی و ۱۳ گرم فیبر و همچنین ویتامین A، آهن، ویتامین C و کلسیم وجود دارد. استفاده‌ی مداوم از هلو خشک برای بیماری‌های قلبی و دیابت و همچنین پایین آوردن کلسترول موثر است. از خواص دیگر هلو خشک برای سلامتی می‌توان به تاثیر روی عملکرد دستگاه گوارش را نام برد.

۵. انجیر خشک
در هر فنجان انجیر خشک ۵ گرم پروتئین، ۳۸۰ کیلو کالری انرژی و مقدار بسیار زیادی فیبر وجود دارد. انجیر خشک خوراکی محبوب و مقوی است و همین‌طور معدنی از پتاسیم، ویتامین K، آهن، منیزیم و کلسیم است. از فواید آن می‌توان به کاهنده‌ی کلسترول و فشار خون، نرم‌کننده‌ی دستگاه گوارش و شکم، انعقاد خون، استحکام استخوان‌ها و خواب راحت اشاره کرد.

۶. زغال اخته خشک
در یک فنجان زغال اخته‌ی خشک ۶ گرم فیبر و ۳۷۰ کیلو کالری انرژی و مقدار بسیار کمی پروتئین وجود دارد. زغال اخته‌ی خشک ویتامین و مواد معدنی کمی دارد اما همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد چون دارای مواد گیاهی است که برای بدن مفید است و همین‌طور برای سلامتی دستگاه گوارش و رفع یبوست و پایین آوردن کلسترول نقش مهمی دارد.

۷. آلو خشک
هر فنجان آلو خشک تقریبا ۴۰۰ کیلو کالری انرژی، ۵ گرم پروتئین و مقدار زیادی از ویتامین K، ویتامین C، مس و پتاسیم دارد. معروف ترین خاصیت آلو درمان یبوست است که در این زمینه و همچنین تراکم استخوان‌ها و بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن نقش موثری دارد.

۸. کشمش
یک فنجان کشمش حاوی ۵ گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین و مقدار زیادی انرژی است که به افرادی که دنبال لاغری هستند توصیه می‌شود در مصرف آن دقت کنند. کشمش همچنین برای رفع یبوست و کاهش فشار خون نیز کاربرد دارد.

۹. بلوبری خشک
هر فنجان بلوبری خشک شده حاوی تقریبا ۳ گرم پروتئین، ۳۹۰ کیلو کالری انرژی و ۶ گرم فیبر است. از خواص آن می‌توان به تقویت دستگاه ایمنی بدن، افرایش کارکرد دستگاه گوارش، استحکام استخوان‌ها و کنترل دیابت اشاره کرد.

بسته‌بندی میوه خشک
بسته‌بندی میوه خشک باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر حفظ تمامی خواص، آن را از آفتاب و تغییرات دمایی دیگر نیز حفظ کند؛ چرا که کوچک‌ترین تغییر جدی در این زمینه می‌تواند به کپک زدن آن‌ها منجر شود.

صنعت بسته‌بندی در این زمینه نیز گزینه‌های مختلفی دارد از جمله کیسه‌های پلاستیکی « که بیشتر مناسب عرضه سریع و فله‌ای است»، کاغذ کرافت که از کاغذ شیمیایی و در رنگ‌های مختلف و جذابی تولید می‌شود و مشتری می‌تواند داخل بسته را هم به راحتی ببیند، ظروف فلزی و ظروف کریستالی اشاره نمود.

از این میان رایج‌ترین نوع بسته‌بندی و البته محبوب‌ترین آن کاغذ کرافت است و بعد از آن هم کیسه پلاستیکی که برای عرضه فله‌ای مناسب است. بسته‌بندی در قوطی فلزی یا ظرف کریستال هم گزینه‌های خوبی هستند ولی هزینه‌ی بیشتری دارند.

نگهداری از میوه خشک
مدت زمان نگهداری از میوه‌خشک بسته به نوع و کیفیت میوه شما بین ۴ ماه تا یک سال است. میوه‌ها در معرض انواع آلودگی و رطوبت‌ها هستند ولی اگر نکاتی ساده را در نگهداری آن‌ها رعایت کنید قطعا عمر و کیفیت بیشتری خواهند داشت.

از جمله مهم‌ترین نکات این است که دمای محیطی که آن را نگهداری می‌کنید باید متمایل به سرد باشد چرا که گرما تاثیر مستقیمی بر کیفیت میوه‌ها دارد. علاوه بر این تقریبا باید جایی که در آن محصول‌ خود را ذخیره می‌کنید کم‌نور باشد چرا که نور آفتاب آن را فاسد می‌کند. بهترین جا برای نگه‌داری میوه خشک در خانه، یخچال یا شاید جایی مثل سردخانه باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید